Vecka 33!

Barnet

När man mätt aktiviteten i hjärnan har det visat sig att det händer saker även när barnet sover. Kanske drömmer det redan. Nu kan barnet skapa röda blodkroppar och underhudsfettet lagras. Bebisen uppfattar ljus och mörker, natt och dag. Om barnet kan fokusera blicken redan i livmodern är forskare inte helt eniga om. Några hävdar att barnet lär sig fokusera först under första till andra levnadsmånaden.

Vikt 2 200 gram.
Längd 44 cm.

Mamma

Ditt magmått (symfus-fundus) är nu 29-34 centimeter. Det varierar något beroende på barnets storlek och fostervattenmängden. Huvudsaken är att magen växer. Tänk inte för mycket på vikten, tänk istället på vad du äter och att du äter nyttigt. Ladda med kolhydrater inför förlossningen. Mycket grönsaker är också bra och ett par frukter om dan. Många tänker på förlossningen nu.

 

Jag läste även på min app att bebisen kan börja svettas nu vilket barn som föds innan denna vecka inte kan! coolt :)

 

Jag?

Jag mår bra tycker jag!
Till och från får jag lite ont i magen och de nedre regionerna, man känner även hur höfterna ruckas ont och det kan göra lite ont haha! Tror min bebis har lagt sig till rätta nu, fast rörelserna i magen har varit på samma ställen hela tiden.

Sparkar på höger revben och slag och molningar neråt. Inte skönt alls!
och även fast det börjat blivit tungt så tycker jag en då ryggen varit okej! inte alls lika illa som förut, men det kanske är för att jag inte rört/ansträngt den? å andra sidan så har jag nog det men den kanske vant sig eller nåt.

Inga läckande tuttar ännu heller haha skönt kan jag tycka. Inga bristningar mer än de ja fått under tutten, blä ;( Men egentligen så är det nog bara jag som ser den.

Läskigt att det närmar sig med stormsteg. Vi har ju en heel deel kvar och jag har inte ens tänkt på dessa saker under några veckor nu då flytten enbart varit i mina tankar. Så vi får ta det senare när vi kommit i ordning, det saknas skötbord, badbalja, och alla dessa små saker som ska inhandlas på apoteket.

 

Men det ordnar sig och allt flyter på väldigt bra tycker jag =)

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0