Min Förlossnings Berättelse

Tänkte ta och skriva ner min förlossningberättelse fall det är någon som vill läsa. Skriver den ganska lång för jag vill skriva ner allt så jag själv kan läsa senare och se tillbaks på ALLT.
 
19 Juli
Allt började redan på natten till fredag, utan att jag förstod det då. Men jag fick gå upp på toa för jag mådde illa och så satte jag mig på toa och fick tömma HELA tarmen om man säger så. Satt där i typ 3 timmar. Sen fick jag sova och allt flöt på som vanligt under dagen.
 
Var klen under hela fredagen och låg bara hemma.
Jag och Dennis la oss och kolla på film kl 23, och somnade gjorde vi väl runt 00 båda två.
Kl 01 vaknade jag, och så kände jag att det var blött i trosan och det kändes typ slemmigt.
 
Tänkte "shit har jag kissat på mig", ställde mig upp för min andra tanke var "vattnet?" men det kom inget när jag ställde mig upp men jag kutade ändå ner på toan och väl på toan så kom det en skvätt på golvet som var slemmigt och då förstod jag att detta är iallafall inte kiss så då måste det ju vattnet?
 
Satt en stund på toa ropade på Dennis men han sov som en stock, tog en handduk mellan benen och gick upp och sa "jag tror vattnet har gått", han slumrade upp med ögonen och sa, "ja vi kan ju hoppas" så vände han sig om igen och somnade. HAHA jag fick lite panik och gick ner och ringde mamma. 
 
Pratade med henne och hon sa att jag borde ringa rådgivningen. Vi la på. och jag gick upp till Dennis och väckte han och fick liv i han och då sken han upp och förstod vad jag sa och följde mig ner, haha :) 
 
Satt bredvid mig på en stol på toan medans jag satt på toan och vattnet sippra.
 
0120 hade vi ringt in till falu förlossning och frågat vad vi skulle göra.
Jag sa då att vattnet hade börjat sippra men ingen slempropp eller värkar.
Dem sa då att jag skulle stanna hemma och sova, och ringa igen på morgonen och komma in för en kontroll då.
 
Tiden rullade på, kikade på tv och försökte vila men var omöjligt att slappna av då det hela tiden rann vatten mellan benen. 
 
Värkarna började sakta komma runt 03
Jag hoppade in oi en dusch och Dennois börja klocka värkarna som direkt kom med 3-4min mellanrum.
 
Vi plockade ihop grejer och ringde Dennis mamma och åkte dit strax före 05, åt lite frukost och drack te.
Dennis, Mamma, Rose allihop tjata att jag skulle åka in redan vid 03 när värkarna började komma men jag drog ut på det så mycket som möjligt för man har ju hört om att det ska ta mellan 18-24h för en förstföderska och jag ville inte komma in till sjukhuset bli besviken och behöva vandra där i år och dar.
 
0600 började vi rulla mot Falun
0730 vart jag inskriven på BB falun
Får ta en dusch på en gång medan Dennis parkerar bilen, för hela mina byxor var blöta i vatten.
 
När han kommer tillbaks har jag duscha färdigt och barnmorskan sätter ctg och hjärtljudet ligger på 120/minut.
 Här ber jag Dennis gå och kolla om kiosken är öppen för jag är vrålhungrig, samtidigt passar hon på att kolla hur mycket öppen jag är och här är jag öppen 5cm.
 
0830 får jag nål i handen
Vandrar runt lite i rummet
 
0910 hoppar jag ner i ett bad, Dennis sitter och spolar på ryggen medans jag försöker andas genom värkarna
1000 kliver jag upp ur badet
1010 Börjar jag använda lustgas lite smått
och jag säger då det lustgas är gudsgåva till födande kvinnor!
 
Här kollar hon om jag öppnat mig mer och jag har då öppnat mig 7cm
 
Jag ligger och tar lustgas och från och med härifrån är det mesta svart för mig 
 
Hon går och hämtar någon jordgubbsdrink som jag trodde var typ smärtlindring (?) Hahahha så jag slurper i mig den mellan värkarna
Det har Dennis berättat i efter hand och han sa att den där drinken smaka skit, men jag tog den ju bara för jag trodde det var smärtlindring fast det var det ju inte haha
 
11:41 sätter hon skalp på huvudet på bebisen och spräcker hinnan
 
Är då öppen 10cm
Mellan värkarna slumrar jag till och  det gav mig verkligen kraft att orka när värkarna kom.
 
Kl 12 kan jag inte hålla mig och i Journalen står det att jag krystar aktivt

Jag minns att hon frågar mig om jag vill känna för att hon säger att det är jätte mycket hår, Men det vill jag inte
När huvudet är ute frågar jag om jag spruckit och då säger hon nej, men sen när axlarna skulle ut så blev det andra bullar
 
12:28  Den 20 Juli kommer min prinssesa till världen 3800g, och 50cm och skriker omedelbart<3
 
Direkt efter kommer moderkakan ut, behövde inte krysta ut den eller nåt, Hon frågar om jag vill se men jag söger nej, men Dennis ville se så då ville jag också och det var inte nå farligt eller äckligt alls.
Hon sa att den var jätte fin.
 
Dennis klippte navelsträngen medans jag fick sy vet inte hur mycket och jag vet knappt vart, HAHA
Alla säger att det är så hemskt att sy men det kändes ju inte? och det känns inte nu efteråt heller.
 
Jag ville upp och kissa på en gång så fort det var klart.
 
Sen gick vi mysa med sessan själva och jag fick duscha.
Alla hennes värden var toppen och 1623 fick vi komma till BB.
 
 
Jag hade en grym förlossning Värkar i 9h och Krystvärkar i 30min.
Och jag är så STOLT som bara använde mig utav lustgas. En stor klapp på axeln på mig själv!
 
Jag hade en helt underbar barnmorska.
För att inte tala om en helt otroligt underbar pojkvän hade aldrig klarat detta utan honom. TACK ÄLSKLING du var grym! Jag älskar dig!
 
<3
 
 
 
 
(har inte tömt den riktiga kamera men när jag gjort det så kommer det flera bilder.Ville bara få detta nerskrivet. Hoppas det var någon som orkade läsa och gillade den! hihi. Kramen på er)
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linnea clar

åå vilken mysig förlossning!
Saknar nästan att ligga där å krysta! :)

2013-07-26 @ 22:45:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0